Verminder piepen en steunen..

Juni 2024…

Op 7 Mei was het Wereld Astma dag. In Nederland lijden naar schatting ongeveer 1 miljoen mensen aan de ziekte Astma. Astma is een veel voorkomende chronische aandoening van de luchtwegen die zich kenmerkt door terugkerende episoden van piepende ademhaling, benauwdheid, hoesten en kortademigheid. Het kan op elke leeftijd voorkomen, maar wordt vaak gediagnosticeerd op jonge leeftijd. Sommige mensen ervaren symptomen gedurende hun hele leven.

De fysiotherapeut kan bijdragen aan het verminderen van de ervaren benauwdheidsklachten, symptomen verminderen en kan helpen de kwaliteit van het leven te verbeteren. De rol van de fysiotherapeut hierin is onder andere het aanbieden van ademhalingsoefeningen zodat de patiënt efficiënter leert ademhalen en minder benauwdheid ervaart tijdens inspanningen. Daarnaast kunnen er verschillende hoesttechnieken aangeleerd worden om eventueel opgehoopt slijm in de longen makkelijker op te kunnen hoesten. Verbetering van de algehele conditie, spierkracht en spieruithoudingsvermogen dragen bij aan een verbetering van het dagelijks functioneren en verminderen de symptomen van astma.

Stress en spanningen kunnen de astmaklachten verergeren. De fysiotherapeut kan middels instructie van ontspanningsoefeningen, ademhalingsoefeningen en spierontspanning de controle over de ademhaling verbeteren.

Samenwerking tussen verschillende disciplines binnen de zorg is essentieel. Zo werkt de fysiotherapeut nauw samen met de behandelend huisarts, longarts, praktijkondersteuner van de huisarts, diëtiste en de lokale sportaanbieders om de patiënt de juiste zorg aan te kunnen bieden.

Mocht u vragen hebben naar aanleiding van dit artikel, neem dan contact op met de longfysiotherapeut

Hans Takken

Longfysiotherapeut