Veelgestelde vragen

Heb ik een verwijzing van de huisarts nodig om te starten met fysiotherapie?
Nee, je kunt direct bij de praktijk terecht voor fysiotherapie. Wel kan het voor de vergoeding van bepaalde (chronische) klachten zo zijn dat de therapeut je vraagt alsnog een verwijzing aan de huisarts of specialist te vragen. Voor een behandeling bij u thuis hebben we voor de meeste verzekeringen ook een verwijzing nodig.

Hoe kan ik zien of ik aanvullend verzekerd ben voor fysiotherapie?
De vergoedingen en voorwaarden die bij je verzekering horen, kun je terugvinden op de website van je verzekering. Daarnaast kun je ook altijd bellen met de klantenservice om dit na te vragen.

Hebben jullie met alle verzekeringen een contract?
ja, dat hebben we.

Welk aanvullend pakket kan ik het beste nemen voor fysiotherapie?
Dat is per persoon verschillend, zie de links op de volgende pagina voor meer informatie klik hier.

Wat moet ik meenemen voor een (eerste) afspraak fysiotherapie?
Voor de eerste afspraak moet je je identiteitsbewijs en een (grote bad-) handdoek meenemen. Voor de overige afspraken is een handdoek en in overleg met de therapeut sportkleding nodig.

Is het ook mogelijk dat jullie op huisbezoek komen?
Ja, dat kan. Neem voor de mogelijkheden telefonisch contact met ons op.

Wanneer zijn jullie telefonisch bereikbaar?
In principe zijn we de hele dag telefonisch bereikbaar, maar het is fijner als u in de ochtend belt. Dan is onze secretaresse Katja aanwezig en hoeven onze behandelingen niet onderbroken te worden.
Sporadisch komt het voor dat we niet opnemen omdat we te druk zijn met onze patiënten, spreekt u dan a.u.b. onze voicemail in, dan bellen we u zo snel mogelijk terug.

Kan ik ook sporten of trainen onder begeleiding van een fysiotherapeut van Therapeutisch Centrum Lunteren?
Ja, dat kan. Daarvoor hebben we een aantal uren in de week beschikbaar, zowel overdag als in de avonduren. Omdat hier veel animo voor is, is er soms een wachtlijst(je). Bel even met Katja, onze secretaresse (8.30-12.00), zij kan u helpen. Op deze website vindt u meer informatie onder het kopje ‘Medische Trainingstherapie’.

Mijn behandeling valt onder de basisverzekering, dan hoef ik hiervoor toch niet te betalen?
Wanneer je behandeling onder de basisverzekering valt, een zogenaamd chronisch traject, gaat deze basisverzekering in vanaf de 21e behandeling. Als je niet aanvullend verzekerd bent, zijn de eerste 20 zittingen dus voor eigen rekening. Mocht je wel aanvullend verzekerd zijn, dan kun je de eerste 20 zittingen hiermee opvangen. Er zijn uitzonderingen, zoals bij Artrose, COPD en de nazorg na COVID-19, waarbij de basisverzekering meteen start (maar wel is gelimiteerd). Let wel: wanneer de basisverzekering ingaat, geldt het eigen risico. De lijst van aandoeningen die als chronisch worden gezien en onder de basisverzekering vallen, is opgesteld door de overheid en moet door fysiotherapeuten aangehouden worden. Uw huisarts, specialist of fysiotherapeut kunnen dit niet bepalen.

Ik heb lang last van een klacht, is deze dan chronisch?
Deze definitie van chronisch is niet dezelfde als hoe deze wordt gehanteerd door de overheid. De overheid heeft de lijst van aandoeningen die als chronisch worden gezien, en onder de basisverzekering vallen, opgesteld. Voor een overzicht, kijk dan op https://zorgvergoeding.com/page/86/chronische-lijst-van-aandoeningen/

Hoe wordt het geregeld met de facturen voor mijn behandelingen?
Wanneer je aanvullend verzekerd bent, of een traject hebt vanuit de basisverzekering, versturen wij de facturen direct naar je zorgverzekering. Je hoeft hiervoor dus niets te doen. Indien je niet aanvullend verzekerd bent, ontvang je de facturen via de mail.

Hoe kan ik een afspraak annuleren of verzetten?
Indien je verhinderd bent voor een afspraak, kun je deze afzeggen of verzetten. Als je de afspraak binnen 24 uur afzegt, brengen wij geen kosten in rekening voor de tijd die wij voor u vrijhouden. Dit kun je telefonisch doen (0318-487004) of via de mail (info@fysiotcl.nl). In het weekend of tijdens feestdagen kunt u ook via de mail de afspraak afzeggen of een bericht op de voicemail achterlaten zodat u de kans heeft langer dan 24 uur van tevoren af te zeggen.
Als u door ziekte kortstondig de afspraak moet afzeggen, brengen wij uiteraard niets in rekening.
Het tarief voor een afspraak die niet op tijd is afgezegd vindt u op onze tarieven pagina.