Medical taping

Wat is medical taping?
Medical tape is een elastische katoenen tape met een anti-allergische acryl lijmlaag. Doordat de tape nagenoeg dezelfde eigenschappen heeft als de huid, op het gebied van elasticiteit en dikte, past de tape zich goed aan bewegingen aan.

Medical tape kan ingezet worden om spieren te ondersteunen, zonder daarbij de beweging te beperken. De tape kan worden gebruikt bij diverse klachten en blessures. Het stimuleert het herstellend vermogen van het lichaam, biedt ondersteuning en stabiliteit. Het tapen kan een goede aanvulling zijn op de (oefen-)therapeutische behandeling.

Met medical taping kunnen slappe spieren op spanning gebracht worden en te gespannen spieren kunnen ondersteund worden en zo tot rust gebracht worden.

Klachten waarbij medical taping toegepast kan worden zijn onder andere:

• Verminderen van oedeem (vochtophopingen).
  • Corrigeren van de lichaamshouding.
  • Ondersteunen van gewrichten.
  • Behandelen van overbelasting blessures zoals een tennis- of golferselleboog.
  • Stimuleren van de lymfeafvoer.
  • Verbeteren van de beweeglijkheid van littekenweefsel

Ook preventief kan medical tape ingezet worden. Bijvoorbeeld bij het sporten om een knie of enkel tijdens een training extra te ondersteunen.

Daarnaast kan medical tape toegepast worden bij klachten door hooikoorts, menstruatiepijn en tinnitus.

Hoe werkt die medical tape nou eigenlijk?
Bij het aanbrengen van de tape worden de spieren en gewrichten in (uit)gerekte positie gebracht, vervolgens wordt de tape op de huid aangebracht. Op deze manier blijft de volledige bewegingsuitslag mogelijk. Wanneer het lichaamsdeel teruggaat in de natuurlijke ontspannen houding, tilt de tape de huid iets op. Op de plaats waar de tape is aangebracht zie je golfjes ontstaan. Door deze golfjes ontstaat ruimte tussen de opperhuid en onderhuid, waarin allerlei receptoren van zenuwen, bloed- en lymfevaatjes liggen. In de bovenste laag van de huid bevinden zich 85% van de pijnsensoren. Door de tape wordt het pijn dempende systeem geactiveerd. De pijn verminderd waardoor de patiënt beter kan bewegen en gebruik kan worden gemaakt van de oorspronkelijke spierfunctie. Het resultaat is vaak direct merkbaar.

De tape kan 5 tot 7 dagen blijven zitten en is waterbestendig.

Binnen Therapeutisch Centrum Lunteren zijn Pieter Vaessen en Geke van Houten opgeleid om deze tape techniek toe te passen.