Artrose: de feiten/ fabels

Juni 2023…

Over artrose weten we steeds meer. Onlangs werd er nog melding gemaakt van een veelbelovend medicijn tegen artrose. In de fysiopraktijk horen we echter ook steeds meer fabels. Ik wil een paar hardnekkige fabels kort bespreken om jou, Lunteraan, beter voor te lichten.

Artrose is ‘slijtage’, of ‘bot op bot’

Dit is niet waar. Artrose wordt niet veroorzaakt door slijtage vanwege het gebruik van het gewricht in de loop van de tijd. Artrose is een aandoening die ervoor zorgt dat het gewrichtskraakbeen minder goed herstelt. Iedereen beweegt, maar niet iedereen krijgt artrose.

Alleen oudere mensen hebben artrose.

Oudere mensen hebben vaker artrose, maar ook bij twintigers en dertigers komt dit voor. Na een gewrichtsblessure is er 50% kans dat een jongere artrose ontwikkelt in de volgende 10-15 jaar. Het is dus belangrijk dat jongeren met een gewrichtsblessure leren hoe ze hun verhoogde risico op artrose kunnen verminderen.

Er is een röntgenfoto of MRI nodig om artrose te diagnosticeren.

Er is géén sterke relatie tussen klachten van artrose (inclusief pijn) en de veranderingen die we zien op röntgen en MRI-beelden. Sterker nog, sommige mensen met veel veranderingen op de röntgenfoto’s hebben maar heel weinig pijn! Een foto is vooral zinvol om andere dingen uit te sluiten.

Lichaamsbeweging zal mijn gewricht verder beschadigen.

Het tegenovergestelde is waar! Oefeningen en lichaamsbeweging zijn veilig en een eerste stap in behandeling voor artrose. Beweging werkt als een smeermiddel voor het gewricht en helpt gewrichten gezond te houden. Veel mensen vermijden het gebruik van hun pijnlijke gewricht uit angst om het erger te maken. Dit zorgt er juist voor dat de gewrichten stijver worden en de spieren er omheen zwakker. Jouw fysiotherapeut weet de meest geschikte oefeningen voor jou.

Meer pijn = meer schade.

Meer pijn betekent niet dat er meer veranderingen in het gewricht zitten. De pijn die je ervaart wordt beïnvloed door je emoties, stemming, angst, stress, slecht slapen, vermoeidheid, hoe actief je bent en de mate van ontsteking van het gewricht.

Ongeacht wat ik doe, mijn artrose wordt alleen maar erger.

Er zijn veel activiteiten die de pijn positief beïnvloeden. Denk aan wandelen, spierversterkende- en evenwichtsoefeningen. De meeste mensen zullen perioden met meer of minder pijn hebben, zonder dat de pijn in de tijd verergert. Zo’n één derde van de mensen met artrose ervaart meer problemen in de loop van de tijd, terwijl anderen juist een vermindering van pijn en beperkingen zien.

Lichamelijk actief zijn, versterken van de spieren rond het gewricht met artrose en mogelijk afvallen, zijn de belangrijkste dingen die je kunt doen om controle te houden over artrose.

Je fysiotherapeut kan je advies geven over bewegen en sporten dat is afgestemd op jouw behoeften en mogelijkheden, zodat het haalbaar en veilig is.

Pieter Vaessen

Fysio- en manueeltherapeut