Wat is ‘dyspareunie’?

September 2023…

Dyspareunie betekend pijn bij het vrijen. 57% Van de vrouwen heeft regelmatig pijn bij het vrijen. Van dit percentage vindt 17% het normaal.

“Vind het normaal”….  Is het ook normaal? Af en toe pijn heeft iedere vrouw wel eens, toch? En wat is pijn? Of is het ongemak?

Vrijen hoort geen pijn of ongemak te geven.

Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor pijn bij het vrijen. Infecties (SOA’s of blaasontsteking), littekens (na bevalling) of andere (huid)aandoeningen kunnen een reden zijn.

Vaak wordt dyspareunie veroorzaakt door gespannen bekkenbodemspieren. Bekkenbodemspieren zijn de spieren rond de anus, vagina en plasbuis. Deze gebruik je om urine, ontlasting en windjes tegen te houden of te laten gaan. Deze spieren hebben ook een functie bij het vrijen. Bij het klaarkomen trekken deze spieren bijvoorbeeld ritmisch samen.

Deze gespannen bekkenbodemspieren kunnen pijn veroorzaken. Bij de vrouw kan de pijn oppervlakkig, bij de ingang van de vagina, of dieper gevoeld worden (afhankelijk van de positie). Mannen kunnen ook pijn ervaren tijdens het vrijen, vaak tijdens of na het klaarkomen. Dit is voelbaar in de top van de penis, rond of net achter het scrotum. Tevens kan er erectieproblematiek ontstaan bij te gespannen of te slappe bekkenbodemspieren.

Seksuele opwinding is ook een belangrijke factor die een rol speelt bij pijn bij het vrijen. Wat is seksuele opwinding? Voor een groot deel van de vrouwen is het moeilijk om aan te geven wat ze prettig vinden in bed. Ze weten zelf niet goed wat ze lekker vinden, voelen zich bezwaard dat het lang(er) duurt of willen niet veeleisend overkomen.

Bij mannen speelt deze vraag veel minder vaak. Mogelijk omdat 92% van de mannen bij penetratie meestal of altijd klaarkomt. Bij vrouwen is dit slechts 36%!

Seksuele opwinding is voor iedereen anders. Het is een reactie op prikkels zoals aanraking, een blik of geur. Bij seksuele opwinding verbetert de doorbloeding van de geslachtsorganen, bij de vrouw wordt de vagina vochtig en bij de man de penis stijver. Dit zijn de lichamelijke reacties. De geest en het hoofd dienen er net zo klaar voor te zijn als het lichaam. Indien niet aan een of meerdere voorwaarden wordt voldaan heeft dit invloed op de seksuele ervaring.

Je partner op z’n tijd een plezier doen, is niks mis mee. Er is wel wat mis met een vrijpartij ondergaan om je partner tevreden te houden, terwijl het jou pijn of ongemak geeft of als jij er eigenlijk geen zin in hebt.

Vrijen zou een plezierige, pijnvrije ervaring moeten zijn voor beide partners, iedere keer.

Zou je naar aanleiding van dit stuk hier eens over door willen praten of heb je een vraag?  Neem contact op met een bekkenfysiotherapeut!

Maud Sterk

Bekkenfysiotherapeut Therapeutisch Centrum Lunteren