Corona, vakantie en fysiotherapie

Zomer 2020…

Vanaf half maart dit jaar ging Nederland op slot; we werden overweldigd door het Corona virus. Iedereen werd geacht zo veel mogelijk thuis te werken om te voorkomen dat we elkaar zouden besmetten.

Helaas heeft dit thuiswerken een veel voorkomend probleem met zich meegebracht: rugpijn! Daar gingen we met zijn allen:  aan de keukentafel, de zelfgetimmerde bar met krukken, op de grond voor de tv en zelfs op de bench van de hond werd er gewerkt. En dan nog met de laptop ook, zonder schermverhoger, apart toetsenbord en muis. Ergonomisch onverantwoord!

Onze onderrug is niet gebouwd voor langdurig zitten. En al helemaal niet in zo’n beroerde houding. De kans op een pijnlijke onderrug neemt namelijk toe door de tijd die we achter elkaar zitten, maar bovenal in welke houding we zitten. Een goede thuiswerkhouding kenmerkt zich door een neutrale onderrugpositie, het liefst ondersteund om langer vol te kunnen houden. Wat vaak goed helpt is een klein rolletje in de rug, t.h.v. de broekriem.

Maar ook op reis (naar kantoor of naar de vakantiebestemming) is het raadzaam de onderrug goed te ondersteunen tijdens lange autoritten. Ook hier helpt een rolletje onderin de rug om pijn te voorkomen. Zet de autostoel niet al te rechtop, maar licht achterover, dan word je niet te snel moe.

En wil je nu zorgen dat je zo min mogelijk kans hebt op rugpijn? Zorg dan dat je BEWEEGT! Afwisseling van houding, een goede lichamelijke conditie en veel bewegen zijn de belangrijkste voorspellers voor het voorkomen van lage rugpijn.
Ga dus bij elke stop niet meteen zitten om koffie te drinken, maar ga een stukje lopen op die raststätte, ook al is dat een saaie plek.

Mochten deze tips u niet helpen rugpijn te voorkomen, zoek dan hulp bij één van de (fysio-) therapeuten in Lunteren, zij kunnen u helpen.

Fijne vakantie!

Pieter Vaessen